Thursday, June 5, 2014

FITNAH : 'Enakmen baru Johor langgar prinsip tanggungjawab' - Malaysiakini



Nampak seperti hebat laporan Malaysiakini. Memasukkan semua perkara tidak benar mengenai perkara lain, tetapi walhal semuanya adalah salah.

Laporan Malaysiakini mengatakan Sultan Johor bakal mendapat kuasa meluas membabitkan isu perumahan adalah tidak benar kerana mengikut kanun itu, Baginda boleh memberi nasihat dan menerima nasihat dalam hal berkaitan.

Semalam, dalam artikel bertarikh 5 Jun 2014 bertajuk 'Enakmen baru Johor langgar prinsip tanggungjawab', portal itu menyebarkan maklumat palsu dengan menyelewengkan perkara sebenar.




Penyelewengan fakta tersebar dalam laporan Malaysiakini sudah pasti akan memberi kesan nagetif dan sudah tentu akan memesongkan pemikiran rakyat. Fakta yang berbeza tidak sepatutnya dilakukan oleh mana-mana pengamal media, kecuali pengamal media itu bermotif jahat, sengaja memutar belitkan sesuatu fakta untuk tujuan tertentu khususnya untuk mengelirukan pembacanya.

Berbalik kepada isu diatas, perlakuan Malaysiakini dalam memutar belitkan perkara sebenar adalah jelas dan turut disangkal dalam (KLIK) Utusan Malaysia.


Pihak kami juga telah mendapatkan penjelasan terus daripada YAB. Menteri Besar Johor berkaitan perkara diatas dan beliau juga turut mengakui apa yang tersebar dalam Malaysiakini itu adalah bukan fakta sebenar.

Beliau memberitahu, lembaga tersebut akan dipengerusikan oleh Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, manakala beliau selaku Pengerusi Jawatankuasa Perumahan dan Kerajaan Tempatan sebagai Timbalan Pengerusi.


Oleh yang demikian, apa yang tersebar di Malaysiakini ianya adalah perkara yang tidak benar, palsu dan boleh dianggap satu fitnah terhadap Sultan dan Negeri Johor.

Kami berpendapat, tindakan undang-undang terhadap kenyataan dan dakwaan yang tidak berasas tersebut ada patutnya sekiranya pihak Malaysia Kini gagal memohon maaf secara terbuka selain menurunkan kenyataan tersebut.

No comments:

Post a Comment