Monday, May 5, 2014

#HIMPUN9MEI : Hong Leong Bank benar-benar ketepikan Melayu?



Kalau kita ingat lagi, suatu masa apabila melalui jalan di hadapan Wisma Hong Leong, Jalan Perak, Kuala Lumpur dapat dilihat kain rentang dipaparkan di sana dengan tulisan ‘HONG LEONG BANK HINA ISLAM.’



Punca bantahan ini dikatakan kerana kakitangan bank Hong Leong yang beragama Islam menghadapi kesukaran untuk menunaikan ibadah solat selepas bilik atau ruang solat di pejabat mereka di wisma berkenaan telah ditutup.

Kesannya, pekerja yang mahu solat Zuhur dan Asar terpaksa keluar dari bangunan untuk menunaikan ibadah tersebut pada masa terhad. Jika terlewat, mereka berdepan kemungkinan dimarahi kerana mencuri waktu kerja.

Sekali dengar, macam tak percaya pula ada pihak bertindak sebegini di Malaysia yang mana Islam merupakan agama rasmi.

Apa pun, pasti ada sebab musabab kain rentang itu dinaikkan. Dan setakat hari ini, tiada satu kenyataan maaf pun daripada pihak mereka terhadap isu-isu yang berbangkit ini.

Dan pada Desimber 2013, Kesatuan Pekerja Bank Kebangsaan (NUBE)
yang mempunyai 40,000 anggota hari ini memberi amaran kepada Bank Hong Leong
supaya mengambil semula 27 daripada anggotanya yang dipecat atau menghadapi
tentangan seluruh anggotanya hingga boleh menjejas operasi dan reputasi bank
itu. Siapa 27 orang itu kalau bukan pekerja berbangsa Melayu?

Ada juga berita berkaitan dengan ugutan transfer yang dilakukan oleh Hong Leong Bank. Hingga ketahap apabila mereka sedia di transfer, maka mereka pula dikenakan tekanan dengan cawangan yang ditransfer tidak menerima mereka dan gaji disajakan sangkut.

Isu Hong Leong Bank mengenepikan bangsa Melayu di dalam institusinya dianggap begitu melampau. 

Kali ini hal ini pula, satu laporan polis telah dibuat oleh seorang kakitangan Hong Leong Bank, Taman Sri Tebrau, Johor Baharu berhubung perangai RASIS yang diherdik oleh seorang pegawai bank tersebut.



Pegawai bank tersebut adalah seorang wanita bernama LIAU CHOW WAN yang merupakan Manager Head of Department Hong Leong Bank.

Dalam kes ini, kakitangan berbangsa Melayu itu telah menerima satu notis untuk berpindah ke Hong Leong Bank Berhad di Kuala Lumpur tanpa sebarang alasan. Kakitangan berbangsa Melayu itu yang berusia 46 tahun yang hanya merupakan seorang kerani di bank tersebut, telah merayu dan memohon ehsan kerana telah bekerja di cawangan tersebut selama lebih 28 tahun.

Bagaimanapun, LIAU CHOW WAN terus mengherdik kerani Melayu itu dengan kata-kata berikut:

"THIS IS HONG LEONG! HONG LEONG!!! CHINESE BANK YOU KNOW!!! IT IS NOT YOUR NAJIB'S BANK, BANK BUMIPUTERA, STUPID!!!" 



Semua pun tahu ada tiga bank yang sepatutnya dah tak patut wujud dan patut diambilalih atau disatukan dengan bank lain. Salah satu adalah Hong leong bank. Mereka pula angkuh dan degil tak mahu usahakan merger secara bersendirian tapi hanya merger kan bank dan Finance Company.

Ada juga maklumat mengatakan , Hong Leong adalah kroni Anwar Ibrahim. Tak kisah lah. Tapi kenapa diam saja Anwar bila bangsanya di hina begitu rupa? Adakah Anwar akan bela bangsa dan ummah jika memegang jawatan PM kelak? Tak mungkin kot... sebab dia dipegang telor oleh cina DAP disekelilingnya.- Selanjutnya klik...




No comments:

Post a Comment