Thursday, May 15, 2014

Keperitan dulu tidak dilalui generasi muda hari ini - YB Zulkurnain Kamisan.



Warga emas terharu kerajaan hulur bantuan.

Pernah sekali saya mengadu masalah kepada penjajah ketika zaman Jepun, mereka bukan hendak membantu tetapi saya pula dilempang sebaik menceritakan masalah yang saya hadapi".

Demikian cerita seorang warga emas yang memban­dingkan pengalaman hidup­nya ketika zaman penjajah berbanding pembentukan kerajaan yang wujud pada hari ini.

Jasmo Kromo, 90, berkata, masyarakat kini cukup bertuah kerana mempunyai kerajaan yang prihatin dengan masalah yang dihadapi mereka dan sering menghulurkan bantuan kepada golongan yang memerlukan.

“Ia cukup berbeza dengan hari ini kerana saya tidak perlu bercerita masalah yang dihadapi, sebaliknya mereka (kerajaan) yang datang sendiri untuk membantu meringankan beban saya selaku warga emas.

“Tetapi kalau hidup pada zaman Jepun, masalah yang dihadapi terpaksa disembunyikan dan perlu menyelesaikan sendiri kesengsaraan masing-masing," katanya ketika ditemui selepas menerima bantuan di Batu Pahat, baru-baru ini daripada YB. Datuk Zulkurnain Kamisan merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri Sri Medan.

Tambah Jasmo, dia berharap keamanan dan sema­ngat menolong antara satu sama lain yang wujud ketika ini perlu dikekalkan kerana tidak mahu ‘insiden’ ditampar penjajah berulang.

“Saya amat bersyukur de­ngan kerajaan yang ada kini, sangat prihatin dan membela semua pihak terutama warga emas seperti saya dengan me­nyalurkan pelbagai bantuan.

“Jadi, generasi muda hari ini harus menjaga keharmonian sekarang dan jangan sesekali membiarkan negara ini dijajah semula, manalah tahu insiden mengadu kesusahan dibalas pelempang yang berlaku kepada saya berulang," katanya sambil berseloroh. - Sumber

Gambar Hiasan

No comments:

Post a Comment