Sunday, May 4, 2014

#Himpunan09MEI: Himpunan Aman 'TOLAK RASIS' di Hong Leong Bank


Keputusan menganjurkan Himpunan Aman serta penyerahan memorandum tehadap pengurusan Hong Leong Bank Berhad cawangan Johor Bahru diambil berikutan tindakkan pihak pengurusannya yang mengecam dan menghina kakitangan berbangsa Melayu dengan kata-kata kesat.

Sikap Liau Chong Wan berpangkat Ketua Pengurus yang bertambah melapau itu, telah memaksa pihak mangsa bertindak membuat laporan ke pihak Polis.



Siapa yang rasis? Kenyataan pedas 
Liau Chong Wan bermaksud " Ini Hong Leong! Bank Cina tau tak? Ini bukan bank Najib, Bank Bumiputera... Bodoh!!!" benar- benar di lihat rasis. 

Keputusan diambil oleh pertubuhan UMNO, Johor Bahru dengan membuat perhimpunan aman itu bertujuan memberikan ingatan tegas kepada individu berkenaan selain untuk pihak-pihak yang suka bermain dengan  kenyataan-kenyataan berbau perkauman dan rasis seperti itu.

Himpunan aman itu nanti turut di sertai beberapa badan bukan kerajaan (NGO) dan telah pun mendapat kebenaran pihak berkuasa. 



Abu Talib Alias merangkap sebagai Pengerusi penganjur perhimpunan berkata, kenyataan yang liar dan cuba mengheret Melayu bersuara adalah petanda kerendahan akal Ketua Pengurus Hong Leong Bank Berhad cawangan Johor Bahru itu dalam mempertahankan kestabilan masyarakat majmuk di negara khususnya di negeri Johor ini.

Tambah  beliau, UMNO tidak dapat menerima tindakan itu dan sebagai badan yang mempunyai tanggungjawab, pihaknya terpaksa mengambil keputusan mengadakan perhimpunan secara aman dihadapan primis Hong Leong Bank Berhad sebagai tanda bantahan keras selain bertujuan mengingatkan semua pihak agar tidak sewenang-wenangnya perkara seperti ini di ulang lagi.

Katanya, adalah tidak munasabah beliau mengeluarkan kenyataan yang tidak berasaskan seperti itu.




Walau bagaimana pun diingatkan, kepada semua yang akan terlibat di dalam perhimpunan itu nanti agar tidak keterlaluan dan melanggar arahan pihak berkuasa dan tidak membawa senjata tajam serta merosakkan harta benda awam termasuk menghalang lalulintas.

BANTAH PENGANJURAN

Mengikut maklumat yang diterima, penganjuran perhimpunan aman ini telah mendapat bantahan dari Persatuan Tiong-Hua Johor Baru.



Menurut persatuan tersebut, antara sebab bantahan tersebut dibuat ialah ia akan mengeruhkan hubungan diantara kaum Melayu dan kaum Cina yang selama ini berganding bahu memakmurkan keharmonian diantara kaum.

Bukankah sepatutnya persatuan ini kena sedar dan mengambil keputusan bersama untuk bertindak bagi mengingatkan individu terbabit agar tidak mengulangi kesalahannya dan secara tidak langsung bersama-sama menunjukkan sikap menolak sikap suka menyentuh senseviti kaum.

Kenapa mesti dihalang?

Ternyata keputusan dengan hanya menganjurkan perhimpunan secara aman itu adalah satu jalan yang terbaik bagi mengingatkan hal sebegini agar tidak berulang. Bayangkanlah, apa lagi yang bangsa Melayu dan Islam tidak di hina di negaranya sendiri ini?


Takkan sampai tahap berlaku tindakkan lebih daripada ini baru kita nak berubah? Renung-renungkanlah!








No comments:

Post a Comment