Saturday, May 31, 2014

#PRKTELUKINTAN : Hilang pakatan buat DAP kalah.


 

Ketahui 7 sebab kenapa DAP kalah yang heboh di perkatakan.

1. PAS beri undi pada BN
Ramai ahli PAS Teluk Intan yang telah berkecil hati dan marah kerana mendengar pengakuan Dyana Sofya UiTM selaku Melayu Islam menolak hudud telah membuatkan ahli PAS berpaling tadah dan tekad memberi undi kepada BN.

2. DAP Perak boikot Dyana Sofya

Kita semua tahu bahawa di dalam DAP ada beberapa puak atau kem, salah satu nya adalah kem Lim Kit Siang/Lim Guan Eng dan lagi satu kem adalah kem Ngeh Koo ham/Nga Kor Ming. Kedua dua kem ini sebenarnya mempunyai masalah dalaman. Pada awal pemilihan calon, DAP Perak yang diterajui oleh kem Ngeh Koo ham/Nga Kor Ming telah memilih untuk meletakkan calon Hew Kuan Yau, Chong Zhe Min, Leong Mee Meng. Ketiga tiga calon itu adalah ahli DAP Perak yang mempunyai keahlian dan pengalaman yang lebih lama berbanding calon kem Lim Kit Siang/Lim Guan Eng. Tetapi di atas sebab kuasa Lim Kit Siang/Lim Guan Eng lebih tinggi dari Ngeh Koo ham/Nga Kor Ming, akhirnya kem Lim anak beranak telah memilih Dyana Sofya sebagai calon Teluk Intan. Keputusan ini telah membuatkan akar umbi kem Ngeh Koo ham/Nga Kor Ming memboikot Dyana Sofya

3. Pengundi cina Teluk Intan tak terima calon Melayu DAP

Keputusan PRK Teluk Intan telah menunjukkan pengundi cina merudum jatuh tidak memilih DAP. Ini kerana kaum cina di Teluk Intan tidak dapat menerima pilihan parti DAP yang meletakkan calon Melayu sebagai calon Teluk Intan. Ramai pengundi kaum cina kecewa apabila di umumkan seorang Melayu yang mewakili mereka. Ini kerana kaum cina telah menunjukkan kamahuan mereka memilih calon cina sahaja dan perkara ini dibuktikan dengan keputusan PRU13 yang lepas, iaitu 97% rakyat cina seluruh Malaysia mengundi DAP.

4. DAP marah PAS terima ajakan UMNO bersama dlm Jawatankuasa Teknikal HududKerajaan pusat yang telah bersetuju bersama kerajaan negeri Kelantan untuk sama sama membincangkan bagaimana hudud dapat di laksanakan di Kelantan baru baru ini telah memberi impak dan kesan kepada majoriti ahli DAP. Ianya telah merenggangkan kepercayaan DAP terhadap semangat setiakawan PAS, kerana PAS telah menerima baik cadangan UMNO untuk bersama wujudkan Jawatankuasa Teknikal Hudud.

5. PKR persoalkan DAP kenapa DAP tolak PKR menjadi ketua dalam PRK Teluk Intan

Parti Keadilan Rakyat yang sebelum ini rata rata telah menjadi ketua pengendalian bagi setiap pilihan raya kecil telah mempersoalkan DAP, mengapa DAP menolak PKR untuk menjadi ketua pengendalian. Ahli PKR Teluk Intan telah mengkhabarkan mereka tidak memberi undi kepada Dyana Sofya kerana kebiadapan DAP yang tidak mahu memberi laluan menjadi ketua pengendalian pada pilihan raya kecil ini.

6. PAS mahu ajar kesombongan Tan Kok Wai dan Anthony Loke
Pemangku pengerusi DAP Tan Kok Wai telah secara lantang dan keras menyatakan tiada tempat PAS didalam Pakatan Rakyat sekiranya PAS masih mahu melaksanakan hudud. Kenyataan sama disuarakan MP DAP Seremban Anthony Loke yang menggesa PAS keluar dari Pakatan sekiranya enggan beralah dari usaha tersebut. Tan Kok Wai selaku MP Cheras DAP turut berkata, PAS boleh terus bermimpi untuk menubuhkan negara Islam namun DAP tidak akan bersetuju dengan pelaksanaannya. Dengan kenyataan kenyataan seperti ini akhirnya pada PRK Teluk Intan kali ini, PAS berjaya membuktikan tanpa pengundi ahli PAS, DAP pasti akan kecundang.

7. Penduduk India Teluk Intan bengang Rayer DAP ucap "Melayu Celaka"
Rayer baru baru ini telah secara berani mengucapkan "Melayu Celaka" di dalam dewan negeri telah menaikkan sedikit sebanyak sentimen kemarahan pengundi Melayu baik UMNO dan PAS di Teluk Intan. Perkara ini menjadi kebimbangan sehingga ada di antara individu India di Teluk Intan mengatakan mereka tidak dapat tidur lena memikirkan Rayer sanggup berkata sedemikian. Ini kerana populasi orang Melayu yang lebih banyak dari kaum india dapat menimbulkan rusuhan kaum yang akan dihadapi oleh kaum India. Dengan tragedi ini, sebahagian penduduk India tidak mahu mengundi DAP kerana masih tidak dapat menerima perkataan "Melayu Celaka" yang diucapakan oleh Rayer DAP itu.


#BlueTigerArm :  Kalau ikut pendapat BTA.. Dimana baiknya DAP untuk dipilih? Dah kalah tu, kalah laaa... Kiikikiiii!!!!


No comments:

Post a Comment